Ontladen

Laat mij dan maar zwerven, thuisloos overal thuis, want geen veilige plek waar ook te vinden, dus zwerven zal ik, eindeloos verpozend waar niemand komen kan, ook al woon ik op een adres, menen mensen mij te kennen.

Eens was ik niet, toen opeens wel, hoe zou dat nu kunnen? Dat kan niet. Ik was er al, maar niet in vorm. Toen werd er middels sperma- en eicel een gevangenis gesmeed, waar ik dan in mocht verkeren. De gevangenis was jong, leerde de wereld kennen, verre horizonten vermoeden, maar een gevangenis bleef het, ongeacht alle uitbreidingen. Ben ik die hallucinatie? Het lijkt er vaak verdomd veel op. Maar ik ben te moe het nog langer te geloven.

In vroeger dagen wou ik nog de wereld redden, maar hé, wie wil er nu een gevangenis redden? Laat de hallucinatie zijn eigen ding maar doen, ambities voor het eigen gelijk volvoeren, de zoveelste prik nemen en ontelbare oorlogen voor nooit arriverende vrede voeren. Ik ben te moe nog naar die verhalen te luisteren.

Iedereen gaat met iedereen in gevecht, want iedereen heeft het gelijk aan zijn of haar zijde, misleid door narratieven die met opzet zijn gevoerd. Slacht elkaar dan maar af. De derde wereldoorlog is al lang en breed begonnen, de symptomen ervan breiden zienderogen uit. Baffle them with bullshit mag een zeer succesvolle campagne genoemd worden.

Heb jij al gelijk gehad vandaag? Heb je al genoeg likes in ontvangst mogen nemen om je goed over jezelf te voelen? Besta je nog wel als je niet online bent? Bestond je ooit?

Tis alles luchtspiegeling, is het niet? Karin zei me vandaag dat ook alle religies wel eens wegen van misleiding kunnen zijn. Die gedachte was de dag ervoor nog bij mij langs gekomen. En binnen hetzelfde etmaal hoorde ik dat Nisargadatta Maharaj had voorgesteld om al je spirituele leraren en boeken los te laten, dan zou je eindelijk eens kunnen zien wat ware natuur werkelijk betekent zonder dat je je iets door een ander hebt laten aanleunen.

Laat mij maar liever zwerven, onwetend zijn, geen plannetjes hebben. Wat is dat nou: je leven verbeteren? Van je ijzeren kooi een gouden kooi maken? Dit is geen leven, dit is waanzin. Iemand ervoor uitschelden is een mogelijkheid, maar een waanzinnige heeft zichzelf ook niet bedacht. Crazy, crazy crazy!

Klink ik hopeloos? Ja, ik meen dat iedere hoop in mij doorbrandt. Mijn tijdslijn staat volslagen in de fik. Ik lijd aan denken, en denken is tijd.

Ik heb nog nooit een ego gezien. Ik zie opvattingen en gedragingen die me niet bevallen, die handel ik per moment af. Zet je die feiten in een tijdslijn dan wordt alles onnodig gecompliceerd. Zo moeilijk is het niet. Ik zeg ja of nee tegen een verschijnsel. Er zit niemand in.

Wat botst er nu feitelijk als ik lijden ervaar? Dat is mijn enige overgebleven praktische vraag voor ieder moment van frustratie. Waar ik ook maar mee bots: ik leg mijn eigen verwachting en verlangen weg. Verlangen is geen teken van een tekort, verlangen is een teveel.

Dus neem je prikje, doe mensen schade, gooi je bommen en haat zoveel als je kan; ik heb er vrede mee. De tijd is op om je op andere gedachten te brengen. Maak je leven maar tot hel, zo je grote gelijk je gebiedt. Aan mijn bespiegelingen heb je niets te winnen.

Ik word korter van stof naarmate ik ouder word. Tot het stof zo kort is dat het vervliegt in de wind der vergane dingen. De wind die zelfs niet meer waait als ook het stof is vergaan.

Mijn gebed – D.C. Lewis