Jef Bourgeau´s mysterische sferen

The Narrows, 2023 by Jef Bourgeau – An 18×18 inch archival pigment print on 24×24 inch coldpress watercolor paper.

Ik wist niks van de man en werd getroffen door bovenstaand kunstwerk. Ik trof deze op Substack, in een artikel van publicist Artiffic dat hier te vinden is. Ik wist meteen: ik ga speuren naar meer werk van deze kunstenaar. Dit deed ik, en ik trof daarbij abstracte werken van vroeger dagen die me niet sterk aanspraken, maar ergens heeft de artiest de vorm gevonden die mij zeer verblijdt.

Jef Bourgeau schildert, maakt ook prints en ik heb van geen idee hoe die prints tot stand komen. Met moderne software kun je foto´s verregaand manipuleren zodat het lijkt of je met schilderijen te maken hebt. Het maakt me niet uit, de platen hier vertoond raken me. En ze lijken me met penseel tot stand gekomen. Ik heb het niet uit gezocht. Mooi is mooi.

Fraai vind ik de betovering die wordt opgeroepen, terwijl de oorspronkelijke kleuren van een landschap niet in het kunstwerk zijn over genomen, en toch het natuurlijk gevoel in de kijker niet wordt geschaad.

Schilderij of een stuk design? Tja, kan beiden, ik moest ook hier en daar denken aan Anton Pieck, bijvoorbeeld bij het zien van Listening To Christmas Bells At Midnight (The Shut-In).

Ik ben geen archivaris die titels van werken van uit Oorsprong geboren wezens goed bijhoudt, ik hou van directe ervaring en zo lijkt me een beeldend werk ook bedoeld: als ervaring en niet als titel. Labels verdelen de wereld, wezenlijke kunst toont eenheid. Zonder verder commentaar toon ik de fraaie werken die ik digitaal verzamelde.

6 gedachtes over “Jef Bourgeau´s mysterische sferen

Plaats een reactie