Famous Artists School

Gerard Lips – Straatmuzikant

Ik was nog een jong ventje toen ik zeer geïnteresseerd was in het teken- en schilderwerk van mijn vader. Met regelmaat ging ik naar zijn werkkamertje waar in de kast de vier banden stonden waarin de complete serie van 24 lessen van de Famous Artist School (FAS) te vinden was. Mijn vader volgde deze Amerikaanse leerweg, deed de opdrachten die erin stonden en zond dan de resultaten daarvan naar de Verenigde Staten om deze later, met een doorzichtig velletje papier plus correcties er bovenop, terug te ontvangen. Machtig mooi vond ik dat. Herinner me de keer dat mijn vader een vrouw in vintage bikini had opgestuurd welke terug kwam met een doorzichtig papier erover heen van dezelfde vrouw in veel kleiner zwembroekje en bovenstukje, begeleid door de tekst: ¨Times have changed Mr. Lips.¨

FAS had op een dag zijn leden voorgesteld een schilderwerk in te sturen, een jury zou dan bepalen welke daarvan in de prijzen zouden vallen. Mijn vader zond het schilderij in dat boven aan dit bericht prijkt, gebaseerd op zijn fantasie, en won daarmee de derde prijs, een luxe schildersdoos, en deelname aan een tentoonstelling in New York.

Het schilderij heeft sindsdien mijn verdere jeugd lang aan de muur bij de eettafel gehangen; ik mocht er altijd graag naar kijken. De afbeelding hierboven laat wat te wensen over: het is een foto van een goedkope print welk ik met fotobewerking nog wat heb gefatsoeneerd.

Enkele jaren terug mocht ik de complete FAS cursus online als een pdf-bestand vinden. Ik zou deze graag hier achter laten, maar omdat het bestand erg groot is zie ik daarvan af, en behoud ik me tot de downloadmogelijkheid van les 1 en het aanbod van een manuscript met tekenlessen dat tevens FAS nader introduceert. Wie graag alle lessen verkrijgt verwijs ik naar deze plek.

Terwijl ik bezig was materiaal voor dit bericht te vergaren ontdekte ik op YouTube een filmpje dat sterk refereerde aan mijn gevoelens in vroeger dagen als ik als jongetje de vier FAS mappen en de teken- en schilder prestaties van mijn vader bewonderde. Als je nog kan meekijken Pa, hier komt het vintage filmpje.

Mijn vader verdiende geld als boekhouder, maar in zijn vrije tijd was hij creatief als acteur, regisseur, grimeur, en meermalen maakte hij logo´s voor verenigingen en bedrijven. Voor de Haarlemse toneelvereniging Alberdingk Thijm maakte hij het volgend ontwerp.

Mijn vader was in de oorlog, omdat hij niet voor Hitler wenste te werken, ondergedoken bij familie Schipper. Later zou hij voor Schipper Kozijnen het logo hieronder maken, dat het bedrijf vele jaren gebruikte en welke ik vaker in het straatbeeld op een van hun busjes mocht ontwaren.

Het bedrijf heeft ondertussen voor een ander logo gekozen. Ontdek zojuist het volgende filmpje; de lezer mag beoordelen of we hier met een verbetering te maken hebben. Als je me nog kunt horen Pa: de tijden zijn veranderd ja, maar in dit geval naar mijn smaak niet ten goede.

Ik zou graag veel meer tonen van wat mijn vader heeft vorm gegeven, maar de afbeeldingen ontbreken mij, dus ik zal het voor dit moment hierbij laten. Eindig graag met de prachtige foto die broer Erik van de hier besproken kunstenaar heeft gemaakt, en een zangeres waar Pa graag naar luisterde.

Foto: Erik Lips