Saint Patrick´s Day 2024 – Courtmacsherry

Saint Patrick, zo gaat het verhaal, heeft in de vijfde eeuw na Christus het christendom naar Ierland gebracht. Tevens zou hij het eiland vrij van slangen hebben gemaakt, maar hij heeft daarbij waarschijnlijk de politieke sector over het hoofd gezien.

St. Patrick´s Day is een belangrijke feestdag voor de Ieren. Als Nederlander vond ik de festiviteiten, de eerste keer dat ik er jaren terug getuige van was in Clonakilty, nogal teleurstellend. Er was een korte parade door de belangrijkste winkelstraat van verschillende hobby clubs en dat was het dan, toen was het tijd voor kroegbezoek.

Courtmacsherry is een klein plaatsje, het lag dan ook in de verwachting dat de parade in dit geval kleiner zou zijn. Ik daalde af naar het dorp waar een goede sfeer hing. Het weer werkte mee, een heerlijk zonnetje verzorgde een aangename temperatuur. Ik besloot eerst de kant van het Courtmacsherry Hotel op te lopen, waar zich de deelnemers van de parade verzamelden. Hierbij viel mijn oog op een aantal vintage automobielen waarvan ik opnamen maakte.

Ik zag nog geen begin van actie, besloot richting het grote publiek te lopen, dat zich rond de horecagelegenheden hadden opgesteld, niet zelden met een stevige pint in de handen.

Het zonlicht was hier aan de kant van het voetpad weg gevallen, ik liep terug naar het rustiger gedeelte dichtbij het hotel waar de zon nog wel scheen. Als aanvangstijd voor de parade was vier uur in de middag aangegeven, maar rond de klok van vijf stond de wandelvereniging nog altijd stil.

Aha, daar was Saint Patrick, het kon nu wel eens snel beginnen. Ja hoor, de optocht was een feit.

En was binnen drie minuten alweer voorbij! Maar dit werd goed gemaakt door de oldtimers, de fraaie Corvette, een treintje en wat hulpverlening karren die vervolgens langs reden.

Nu was het voor velen stellig tijd voor de pub, en niet voor de kerk, wat Saint Patrick´s intentie voor de Ieren ook geweest mocht zijn. Ik nam nog wat foto´s van de prachtige omgeving in sereen licht, en mocht bij het naar huis lopen, heuvelopwaarts, nog eens een fraai vehikeltje ontwaren. Die ging ook op de gevoelige plaat, waarna ik nog een laatste overzichtsfoto van hogerop maakte, toen was ik klaar met de herdenking van de groene heilige.

De drukte deze dagen, ook door de autoraces van 15 tot en met 17 maart over openbare wegen hier in de buurt, heeft een goede indruk achter gelaten van de aandacht die we komende zomer kunnen verwachten. Vanmiddag dronk ik koffie in het zonnetje en zag ik voorbijgangers die aandacht toonden voor de schilderingen die ik buiten heb geplaatst. Er was zelfs een hond die naar één ervan wilde lopen maar door zijn baasje via de leiband van zijn kunst minnen werd weerhouden. Ik heb met Karin besproken hoe we de muurtjes van een natuurlijke grondkleur kunnen voorzien, waarna ik daar overheen eenvoudige, en dit niet overdadig, flora vormen zal schilderen. Ik wil daarbij graag nog wat kleurrijker werk op houten panelen maken om tegen de nog wat kale levenloze stukken muur te plaatsen. Laat dan de toeristen maar komen.

Laat mij tenslotte zeggen, Saint Patrick, dat ik geen historie van u ken en u niet kan minachten met goede reden. Ik doe slechts verslag van wat ik meemaak in uw naam, en het lijkt mij dat uw naam verworden is tot een cultureel feestje, gelijk kerstmis voor de meeste mensen nog weinig met Jezus Christus uitstaande heeft. Moge oorspronkelijke zielen uw beste bedoelingen nieuw leven geven.

.

.